معرفی و بررسی کامل انواع اپلیکیشن موبایل

معرفی و بررسی کامل انواع اپلیکیشن موبایل

موبایل‌های هوشمند، دیگر فقط برای برقراری ارتباط نیستند، امروزه آن‌ها نیازهای متعددی را پوشش می‌دهند و به ما در حل مشکلات مختلف کمک می‌کنند. طراحی اپلیکیشن موبایل و نرم‌افزارهای موبایل، به ما اجازه می‌دهند، مطالعه و سرگرمی داشته باشیم، برخی از عملیات‌های اساسی را در چند ثانیه انجام دهیم، محاسبه و ویرایش کنیم و با دنیا ارتباط برقرار کنیم. به همین منظور در این مقاله، به معرفی و بررسی کامل انواع اپلیکیشن موبایل خواهیم پرداخت.

معرفی و بررسی کامل انواع اپلیکیشن موبایل

طراحی انواع اپلیکیشن موبایل، اصول و قواعدی دارد، که با رعایت آن‌ها می‌توانید به نتیجه دلخواه خود برسید و اپلیکیشن مورد نظر خود را طراحی کنید، در ادامه راهنمای انواع اپلیکیشن موبایل را، مرحله به مرحله به شما می‌گوییم.

دیدگاه محتوا

قدم اول که قصد داریم به بررسی آن بپردازیم، دیدگاه شما از محتوایی‌ است که قصد دارید در اپلیکیشن خود قرار دهید، در اینجا، ما برنامه‌ها را با توجه به مشکلاتی که حل می‌کنند و عملکردهایی که به کاربران ارائه می‌دهند، طبقه بندی می‌کنیم.

1 . برنامه‌های کاربردی

این نوع، پایه و شاید پرکاربردترین نوع اپلیکیشن موبایل است. این برنامه‌ها به کاربران اجازه می‌دهند، یک مشکل خاص را حل کنند، یا یک کار را انجام دهند، معمولاً کاری که ما هر روز با آن روبرو هستیم.

انواع اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن‌های کاربردی، مشکلات اساسی را که در زمینه‌های مختلف ممکن است برای ما پیش بیاید را حل می‌کنند، در واقع از اصلی‌ترین وظایف مدل، همین مورد است، حل سریع مشکلات، تا در زمان شما صرفه‌جویی کنند.

به عنوان مثال، برنامه‌هایی چون، انواع ماشین حساب از استاندارد تا مالی و علمی، برنامه‌های ساعت و زنگ هشدار، چراغ قوه، بارکد خوان، ابزارهای تبدیل و مدیریت رمز عبور، قفل صفحه و غیره را خواهید یافت، این اپلیکیشن‌ها یاورهای کوچک زندگی روزمره ما هستند.

 

2 . اپلیکیشن life style

این برنامه‌ها به حوزه‌های مختلف فعالیت‌های ما مرتبط با سبک زندگی و کیفیت زندگی مرتبط هستند. معمولاً موضوعات و خدمات کاملاً کلی را پوشش می‌دهند. این برنامه‌ها به کاربران کمک می‌کنند، خانه‌ها و دفاتر خود را پیدا کرده و بهبود بخشند، سرگرمی‌های خود را انجام دهند، ظاهری زیبا داشته باشند و احساس خوبی داشته باشند.

3 . اپلیکیشن‌های مسیریابی

این اپلیکیشن‌های موبایل، به کاربران کمک می‌کنند، تا مسیر خود را پیدا کرده و مسیرهای خود را برنامه ریزی کنند. این‌ها دستیارهای رانندگی و پیاده روی، برنامه‌های کاربردی نقشه، اطلس‌ها، نقشه‌های حمل و نقل عمومی، خلبانان و برنامه‌های کمک دریایی و موارد مشابه هستند.

نمونه‌ای از انواع اپلیکیشن‌ موبایل مسیریابی :

۱. ویز (waze)
۲. گوگل مپ
۳. نشان
۴. بلد
۵. sygic
۶. دال

4 . برنامه‌های موبایل غذا و نوشیدنی

این برنامه‌ها همه در مورد زندگی خوشمزه هستند، زیرا “هیچ عشقی صادقانه تر از عشق به غذا وجود ندارد”. در اینجا همه چیز را در مورد خوردن و آشامیدن، آشپزی، غذای سالم، غذا خوردن در بیرون از خانه و مواردی از این دست، خواهید یافت.

بنابراین، برنامه‌های متنوعی که به کاربران دستور العمل‌ها و منوها، حقایق تغذیه، بررسی وعده‌های غذایی، نوشیدنی‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها، راهنمای غذاهای کشورهای مختلف و همه چیزهایی از این قبیل را به کاربران ارائه می‌دهند، در این دسته قرار می‌گیرند.

نمونه‌ای از انواع اپلیکیشن‌ موبایل سفارش غذا :

۱. اپلیکیشن موبایل دیدو

۲. اپلیکیشن فیدیلیو

۳. اپلیکیشن دلینو

5 . اپلیکیشن‌های موبایل کتاب، پادکست

این اپلیکیشن‌ها، برنامه‌هایی برای خواندن یا گوش دادن به مطالبی هستند، که به طور سنتی چاپ می‌شد. در اینجا این محتوا تعاملی می‌شود و عملکردهای مختلفی را برای دستکاری کاربر ارائه می‌دهد. برنامه‌های خواننده، کتاب‌های الکترونیکی تعاملی و کمیک‌ها در این دسته یافت می‌شوند.

نمونه‌ای از انواع اپلیکیشن‌ موبایل کتاب و پادکست :

۱. اپل پادکست

۲. گوگل پادکست

۳. اسپاتیفای

۴. castbox

6 . برنامه‌های آموزشی

هدف اصلی این اپلیکیشن‌ها، اشتراک‌گذاری دانش به روشی تعاملی است. در اینجا برنامه‌هایی را با سطوح مختلف پیچیدگی و تعامل با اهداف آموزشی خواهید دید. آن ها ممکن است مخاطبان هدف مختلفی باشند، که رویکردهای گرافیکی و مفاهیم کلی طراحی رابط کاربری را برای هر مورد خاص تعیین می‌کنند.

در این گروه، چیزهایی از اصول اولیه مانند خواندن، نوشتن، آوایی، رنگ‌ها، الفبا، برنامه‌های آموزش واژگان گرفته، تا موضوعات خاص مانند طبیعت و حیات وحش، جغرافیا و نجوم، زبان‌ها، برنامه‌های آماده‌سازی آزمون، پورتال‌های مدرسه و پلت‌فرم‌های آموزشی را خواهید یافت.

نمونه‌ای از انواع اپلیکیشن‌ موبایل آموزشی :

۱. اپلیکیشن مانکن شو

۲. اپلیکیشن Coursera

7 . برنامه‌های سرگرمی

کسی که خوب کار می‌کند، باید خوب استراحت کند. برنامه‌های سرگرمی معمولاً با هدف اضافه کردن سرگرمی به زندگی ما هستند. این برنامه‌های کاربردی تعاملی برای سرگرم کردن کاربران با محتوای صوتی، تصویری، گرافیکی و سایر مطالب طراحی و توسعه یافته‌اند. در اینجا برنامه‌های تلویزیون و فیلم، برنامه‌های فروش بلیط، رابط‌های ایجاد هنر وجود دارد.

نمونه‌ای از انواع اپلیکیشن‌ موبایل سرگرمی :

۱. اپلیکیشن photolab

۲. اپلیکیشن موزیک پلیر

۳. اپلیکیشن snapchat

8 . اپلیکیشن‌های بازی

یک گروه دیگر از برنامه‌ها، که می‌تواند، هم سرگرمی و هم آموزش باشد، بازی‌ها هستند. در اینجا گزینه‌های مختلفی را خواهید داشت، از بازی‌های فکری یا آموزشی بسیار مفید گرفته تا کشنده‌های زمان برای زمان انتظار. برنامه‌های بازی شاید در سبک‌های بصری و طراحی چیدمان متنوع ترین‌ها باشند.

نمونه‌ای از انواع اپلیکیشن‌ موبایل بازی :

۱. AFK Arena

۲. Angry Birds 2

۳. Ballz

۴. Brawl Stars

9 . برنامه‌های موسیقی

برای بسیاری از کاربران در سراسر جهان، موسیقی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی است، بنابراین دامنه برنامه‌های موسیقی گزینه‌های بسیار متنوعی برای کشف موسیقی، گوش دادن به آن، ضبط یا حتی آهنگسازی ارائه می‌دهد. این‌ها نه تنها پخش‌کننده‌های موسیقی و کتابخانه‌ها هستند، بلکه برنامه‌هایی برای ایجاد موسیقی، آموزش، تماشای فیلم‌ها و کنسرت‌ها و حتی نوشتن متن هستند.

نمونه‌ای از انواع اپلیکیشن‌ موبایل موسیقی :

1. Spotify

2. YouTube Music

3. SoundCloud

10 . برنامه‌های تجاری

این برنامه‌های تلفن همراه از افراد درگیر در فعالیت‌های تجاری پشتیبانی می‌کنند: به ردیابی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، ارائه عملکرد برای همکاری، مدیریت منابع و برنامه‌ریزی کمک می‌کنند. در اینجا همچنین برنامه‌هایی برای استخدام و جستجوی کار، دسکتاپ از راه دور، برنامه‌های اشتراک فایل و ابزارهایی که کار گروهی را تقویت می‌کنند، پیدا خواهید کرد.

نمونه‌ای از انواع اپلیکیشن‌ موبایل تجاری :

۱. اپلیکیشن لینکدین

11  . برنامه‌های مالی

برنامه های این گروه در مورد پول هستند. آن‌ها در واقع تراکنش‌های مالی انجام می‌دهند و از کاربر در مورد شرکت یا مسائل مالی شخصی پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، در اینجا برنامه‌های مدیریت مالی و بودجه، برنامه‌های بانکداری تلفن همراه، برنامه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری، بیمه و سهام، مالیات و یادآوری قبض وجود دارد.

12 . برنامه های ورزشی

اپلیکیشن‌های این دسته مربوط به انواع فعالیت‌های ورزشی مانند حرفه‌ای، آماتوری، دانشگاهی و یا تفریحی است. آن‌ها ممکن است برای تیم‌ها، لیگ‌ها و رویدادهای ورزشی، اطلاعات مربوط به ورزشکاران، امتیازات مسیر، ارائه دستورالعمل‌ها و اخبار ورزشی استفاده شوند.

نمونه‌ای از انواع اپلیکیشن‌ موبایل ورزشی :

۱. اپلیکیشن موبایل SofaScore

13 . اپلیکیشن‌های سلامت و تناسب اندام

هدف این نوع از اپلیکیشن‌ها، زندگی سالم کاربر است. برنامه‌هایی وجود دارند، که به نظارت بر وضعیت سلامت، ردیابی و تجزیه و تحلیل این نوع داده‌ها، کاهش یا افزایش وزن، مدیریت استرس، انجام تناسب اندام، استراحت فعال یا تفریحات آرامش‌بخش کمک می‌کنند.

ردیاب‌های تمرین، دویدن و دوچرخه‌سواری، برنامه‌های اشتراک‌گذاری اپلیکیشن‌ها برای کاهش وزن، برنامه‌های پیلاتس و یوگا، برنامه‌های بارداری و همه این نوع کمک‌های مفید در این دسته یافت می‌شوند.

14 . برنامه‌های پزشکی

در مقایسه با دسته قبلی، این اپلیکیشن‌ها در بعد مراقبت‌های بهداشتی و درمانی حرفه‌ای تر هستند. آن‌ها بر آموزش پزشکی، مدیریت و مرجع بهداشتی برای بیماران و پزشکان متمرکز هستند.

بنابراین، در اینجا با برنامه‌هایی مواجه می‌شوید که در مورد بیماری‌ها و علائم اطلاع‌رسانی می‌کنند، به کشف آناتومی و ردیابی شرایط سلامتی عمیق‌تر از ردیاب‌های سلامت عمومی کمک می‌کنند و از سوابق پزشکی پشتیبانی می‌کنند.

نمونه‌ای از انواع اپلیکیشن‌ موبایل پزشکی :

۱. اپلیکیشن رزرو آنلاین نوبت

15 . مجلات و روزنامه ها

این دسته از اپلیکیشن‌ها، معمولاً دارای برنامه‌هایی هستند، که محتوایی را ارائه می‌دهند، که معمولاً در روزنامه‌ها، مجلات یا سایر مجلات می‌یابیم. معمولاً محتوا به طور خودکار تمدید می‌شود و ممکن است موضوعات مختلفی را پوشش دهد.

همچنین، اینها ممکن است برنامه‌هایی باشند که نسخه آنلاین نشریات چاپی را ارائه می‌دهند یا برنامه ممکن است اخبار و مقالات را فقط به صورت آنلاین و بدون ارتباط با یک نشریه فیزیکی موجود ارائه دهد.

16 . برنامه‌های خبری

هدف این برنامه‌ها بسیار نزدیک به دسته قبلی، ارائه اطلاعاتی در مورد رویدادهای جاری در زمینه‌های مختلف مورد علاقه از سیاست و سرگرمی گرفته تا فناوری، تجارت، علم و موارد دیگر است. یک برنامه از این نوع معمولاً محتوا را در قالب خبرخوان یا خلاصه ارائه می دهد، یا ممکن است اولین رسانه دیجیتال با به روز رسانی مداوم محتوا باشد. بنابراین، این دسته برنامه هایی را برای اخبار تلویزیون و رادیو، خوانندگان RSS، برنامه های خبری و رسانه ها ارائه می دهد.

17 . برنامه های عکس و فیلم

این برنامه‌ها به ایجاد، مدیریت، ذخیره، ویرایش و اشتراک‌گذاری محتوای عکس و ویدیو کمک می‌کنند. افزودن جلوه‌های ویژه، چاپ، ایجاد کارت‌های تبریک سفارشی و پست‌های شبکه‌های اجتماعی، ویرایش محتوا با افزودن متن، تصاویر، ماسک‌ها، ساخت کلاژ و غیره – این چیزی است که در این گروه پیدا می‌کنید.

نمونه‌ای از انواع اپلیکیشن‌ موبایل عکس و فیلم :

۱. adobe lightroom
۲. photoshop
۳. retrica

18 . برنامه های بهره وری

هدف برنامه‌های اینجا سازماندهی فرآیندها و وظایف خاص برای کارآمدتر کردن آنها و صرفه‌جویی در وقت و تلاش کاربر است. علاوه بر ابزارهای کمکی، آنها ممکن است ساده اما به صورت روزمره بسیار مفید باشند، مانند مدیران وظایف و لیست کارهای انجام شده، مدیران تقویم و رمز عبور، تولیدکنندگان نمودار، برنامه های مشاهده داده، ارسال ایمیل، یادداشت برداری و ذخیره سازی ابری.

19 . برنامه های خرید

کاربران بیشتر و بیشتری خرید خود را به صورت آنلاین انجام می دهند و بخش بزرگی از آنها این کار را مستقیماً از تلفن هوشمند خود انجام می دهند یا حداقل از یک برنامه به عنوان راهی برای دریافت سریع و آسان اطلاعات کالاها استفاده می کنند. آمار در این زمینه نیز چشمگیر است. طبق آمار Statista، در سال 2021، انتظار می‌رود که 72.9 درصد از کل تجارت الکترونیک خرده‌فروشی از طریق تجارت الکترونیکی ایجاد شود که این رقم در سال 2017 58.9 درصد بوده است.

نمونه‌ای از انواع اپلیکیشن‌ موبایل خرید :

۱. Amazon

۲. ThredUp

20 . برنامه های شبکه های اجتماعی

این برنامه های تلفن همراه همه در مورد ارتباطات هستند. آنها افراد را از طریق محتوای مختلف مانند متن، عکس، ویدئو، صدا به یکدیگر متصل می کنند. این برنامه‌ها ممکن است هم برای ارتباطات شخصی و هم ارتباط اجتماعی باشند. بنابراین، در اینجا برنامه‌هایی را برای پیام‌های متنی و صوتی، تماس‌های صوتی و تصویری، اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو، وبلاگ‌ها و انجمن‌ها، برنامه‌های دوستیابی و شبکه‌های اجتماعی با علایق خاص مشاهده خواهید کرد.

۱. اینستاگرام
۲. یوتیوب
۳. تلگرام
۴. توییتر

21 . برنامه های سفر

همه چیزهایی که به سفر اختصاص داده می شود در این دسته یافت می شوند: در اینجا برنامه هایی وجود دارد که به کاربران کمک می کنند سفر خود را برنامه ریزی کنند، محل اقامت رزرو کنند، بلیط پیدا کنند و بخرند و غیره. اینها ممکن است ردیاب‌های پرواز، برنامه‌های اجاره هتل و ماشین، برنامه‌ریزان تعطیلات و راهنمای شهری، نکات و پاداش‌های سفر، ساعت‌هایی که زمان مناطق زمانی مختلف را نشان می‌دهند و غیره باشند.

۱. یوتوپین
۲. بزنیم بیرون

22 . برنامه های هواشناسی

بدون نیاز به توضیحات طولانی: این نوع اپلیکیشن ها کاربران را از شرایط آب و هوایی، از پیش بینی های عمومی گرفته تا داده های خاص در مورد طوفان، جزر و مد، شرایط آب و هوایی خاص در مکان های مختلف و غیره مطلع می کند.

کلام آخر…

در این مقاله در مورد معرفی و بررسی کامل انواع اپلیکیشن موبایل و مثال‌هایی برای هر کدام از آن‌ها خواهیم زد، تا به شما در انتخاب اپلیکیشن موبایل، کمک کنند.
تیم حرفه‌ای طراحی اپلیکیشن موبایل همند ، می‌تواند هر اپلیکیشنی که مد نظر شماست را طراحی کرده و در اختیار شما قرار دهد، تا به پیشرفت کسب و کار خود کمک کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن