بهره وری چیست؟ اهمیت بهره‌وری در مدیریت کسب و کار

تابحال برایتان سوال پیش آمده بهره وری چیست یا چگونه آنرا اندازه می‌گیرند؟ با تفاوت مفاهیم کارایی، اثربخشی، و بهره وری آشنا هستید؟ می‌دانید چه ارتباطی بین آنها وجود دارد و چه زمانی هر سه با هم اتفاق می‌افتند؟ در ادامه به سوالات فوق پاسخ خواهیم داد.

کارایی

کارایی (Efficiency) معیاری‌ست برای اندازه‌گیری اینکه چقدر کارها را به درستی انجام می‌دهید. اگر بتوانید خروجی بیشتری از ورودی‌های مشابه کسب کنید، توانسته‌اید کارایی را افزایش دهید.

اثربخشی

اثربخشی (Effectiveness) معیار سنجش انجام کارهای درست است. افراد و سازمانهای اثربخش آنهایی هستند که به طور منظم کارهای خود را اولویت‌بندی کرده و اول اولویت‌های بالاتر را انجام می‌دهند.

بهره وری

بهره وری (Productivity) عبارت است از نحوه اندازه‌گیری خروجیِ حاصل از واحدهای ورودی. به عبارت دیگر، معیاری‌ست که عموماً با تقسیم خروجی بر ورودی محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، هر فعالیت یا پروژه‌ای را که در طول روز انجام می‌دهید می‌توانید به عنوان خروجی، و زمانی را که برای انجام دادن آن صرف می‌کنید به عنوان ورودی در نظر بگیرید.

بهره‌وری زمانی حاصل می‌شود که کارایی و اثربخشی بطور همزمان اتفاق بیفتند.

کارا هستید یا اثربخش؟

«کارا» و «اثربخش» دو واژه‌ی کلیدی هستند که غالباً به اشتباه به جای هم به کار برده می‌شوند. با «کارا» شروع می‌کنیم: اینکه چقدر خوب و سریع کارها را انجام می‌دهید.

تصور کنید که باید مسیری را در دل یک جنگل انبوه با بکار بردن ابزارهای ساده پاکسازی کنید. اگر پیش از شروع کار ابزارهایتان را تیز کرده و صیقل دهید، می‌توانید مسیر را در زمان بسیار کوتاه‌تری پاکسازی کنید. این یعنی شما کارا هستید. کارا بودن در کاری که انجام می‌دهید بسیار مهم است؛ چون در غیر این صورت هیچ کاری به موقع تمام نخواهد شد.

به سراغ «اثربخش» بودن برویم: اینکه کارهای درست را انجام دهید. یک سیستم اثربخش آنی نیست که همه‌ی کارها را انجام دهد؛ بلکه ابتدا کاری که بالاترین اولویت را دارد به انجام می‌رساند، سپس اولویت مهم بعدی و به همین ترتیب.

برگردیم به جنگلمان: یک فرد کارا ابتدا ابزارهایش را آماده‌ی کار و سپس شروع به پاکسازی مسیر می‌کند؛ اما یک فرد اثربخش اول به نقشه و قطب‌نمایش رجوع می‌کند تا مطمئن شود مسیری که در آن شروع به کار می‌کند در جهت صحیح قرار دارد.

کارایی + اثربخشی = بهره وری

بهره وری یعنی درست انجام دادن کارهای درست

هر چقدر هم که کارایی داشته باشید فایده‌ای ندارد اگر در مسیر غلط پیش روید. پس به یاد داشته باشید که اول اثربخش باشید و مطمئن شوید بر بالاترین اولویتتان کار می‌کنید. آنگاه است که با سهیم کردن کارایی، اطمینان حاصل می‌کنید که کارتان را به نحوی پربار و «بهره‌ ور» به انجام خواهید رساند.

آنچه گفته شد را می‌شود این‌طور خلاصه کرد:

کارایی یعنی کارها را به درستی انجام دادن.

اثربخشی یعنی کارهای درست را انجام دادن.

و بهره وری یعنی کارهای درست را به درساتی انجام دادن.

کارایی و اثربخشی مکمل یکدیگرند. هیچکدام به تنهایی کافی نیست. اگر انتخاب و اجرا هر دو غلط باشند، نتیجه چیزی جز شکست مطلق نخواهد بود. اگر انتخاب درست نباشد، اما اجرا به درستی انجام شود تلاش بیهوده‌ای انجام داده‌اید. اگر انتخابتان درست باشد اما آن را به خوبی اجرا نکنید، هرچند بهتر از سر وقت رسیدن به مقصد اشتباه است، اما فرصت‌ها را از دست خواهید داد. ایده‌آل این است که درست انتخاب نموده و آن را درست اجرا کنید. تنها در این صورت است که بهره وری حاصل می‌شود.

بهره وری زمانی حاصل می شود که هم انتخاب و هم اجرا به درستی انجام شوند.
رابطه میان کارایی، اثربخشی و بهره‌وری

بهره وری در محیط بازاریابی

بازاریابی ناکارا و غیراثربخش هزینه‌های زیادی را به همراه داشته، این هزینه‌ها را روی مخاطبان نامناسب صرف می‌کند و مشتری‌هایتان را با شما بیگانه خواهد کرد.

هدف‌گیری نمایید. افزایش کارایی در بازاریابی یعنی با کم‌ترین هزینه بیش‌ترین توجه را به خود جلب نمایید. پس، با افزایش اثربخشی مشتریانتان را راضی خواهید کرد و با افزایش کارایی هزینه‌های بازاریابی‌تان را کاهش خواهید داد.

یک برنامه‌ی بازاریابی موفق، با هزینه‌ی کم، مشتریان بالقوه را به خریداران شما تبدیل می‌نماید. در نتیجه، بازایابی بهره‌ور آن است که با کمترین هزینه‌، مشتریان رضایت‌مند را با شما همراه کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن